Bildet inngår i albumet India -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger1406
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_128849} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (40)
Kristian S.
Flott, nært portrett.
Synd at ps-bluren skal spise henne sånn opp i kantene...

KES
Stine J.
Litt av et uttrykk på denne damen! Fine s/h toner her. Komposisjonen treffer meg imidlertid ikke helt. Kunne tenkt meg litt mer luft i venstre bildedel, blir litt trangt i hennes synsretning nå. Alt i alt et bilde til ettertanke. Bra! :-)

mvh Stine
S. N.
Komposisjonen treffer imidlertid meg.
Det trange hjørnet
konsentrerer det utrolig anspente uttrykket hennes,
og alt vi ikke ser gjør at tankene spinner.
Klarer ikke tyde følelsen her,
kanskje hun bare har badet litt og står og tenker på noe,
eller hun er bunnfortvilet.
Liker den harde krispe kontrasten i hår og hud
mot det myke i klærne og bakgrunnen.

Silje
Øyvind A.
Enig med mye av det Silje skriver. Fint utsnitt/format. Også fint og veloverveid valg av kontraster og toner. Svært bra.
Ø.
Avsluttet .
Spennende uttrykk på damen, flott bilde, skarpt og fint.

Synes bluren i bakgrunnen ødelegger litt, skulle likt å se bildet med sin naturlige bakgrunn.

Hedda:)
Marit E.
Hei Arne!

Dette bildet 'treffer' også meg. Likte godt utsnittet.
Jeg leser fortvilelse, sinne i ansiktsuttrykket. Også i de knyttede hendene. Fint at du lar ho stå aleine uten forstyrrende elementer i bakgrunnen.
Godt bilde!

Jeg er ikke så sikker på skjermen min, men er det spor av PS-arbeid rundt hodet hennes? Arrestér meg hvis jeg tuller. Det er ikke likt deg å slurve, nemlig.

Marit
Kristin S.
Nydelig pent sort-hvitarbeid. Kraftfullt og interessant positur på kvinnen. Mulig det ikke stemmer, men synes den ufokuserte bakgrunnen ser litt kunstig ut i forhold til damen, er det gjort i PS?

Mvh, MF
Arne S.
Takk for fine kommentarer.

Jeg velger å vente litt med å svare på tekniske spørsmål, da mine forklaringer kan forstyrre den frie oppfattelse av det valgte uttrykket. Jeg kan si så mye at hun 'trer ut av skyggen'..

Marit: Jeg er litt usikker på hva du mener med PS-arbeid rundt hodet. Kan du utdype mer konkret hva du sikter til?
Hans Jacob H.
Jeg fikk med en gang assosiasjoner til flomkatastrofen når jeg så dette portrettet. Må være det fortvilte uttrykket i ansiktet og den forknyttede posituren. Fine sort/hvit toner, og plasseringen i det kvadratiske formatet passer helt fint.
Uskarp (eller blur, som det kanskje heter på godt norsk, uansett om det er gjort i ps. eller ei) bakgrunn passer fint og framhever modellen på en positiv måte synes jeg. Prikken under høyre øye er vel bare en fø-flekk, og skal selvfølgelig ikke fjernes??
Har egentlig ikke noen flere kritiske kommentarer.

Hilsen Hans Jacob
Marit E.
Ja, jeg kan prøve, vettu. Like inntil håret går det en ''kant'', slik en kan får når en eksempelvis skal bruke lasso. Jeg ser klart skille mellom hår og bakgrunn. I virkeligheten sees jo ikke dette skillet. Vet ikke om jeg forklarer meg godt nok.

Hvis bare jeg ser dette, så er det enten meg eller skjermen min det er no tull med.

Marit
Arne S.
Marit: Det var som jeg trodde. Det er ikke brukt lasso eller lignede. Den hvite randen rundt hodet er der originalt, men tydeliggjøres på grunn av usm. Egentlig skulle vel usm-virkningen vært fjernet eller dempet i ps.

Hans Jacob: Takk for fint innspill også fra deg. Prikken under øyet er en føflekk (vorte), og skal selvsagt ikke fjernes.
Jon-Petter T.
Fint uttrykk. For meg kan det tolkes som besluttsomhet, at hun tar en viktig avgjørelse eller er falt i staver som vi mennesker ofte gjør når vi går inn i oss selv.
Hun kommer kanskje ut/opp fra et bad, derav de våte klærne. Kanskje det forklarer hennes konsentrerte eller fraværende uttrykk.
Mest av alt er uttrykket kombinert med hvordan hun holder tørklet det som gjør bildet til et flott portrett.
Tonevalørene er flotte!
Skal det være noe i skjerpende rettning (:-) må det være at jeg kunne tenkt meg en mindre blender eller to, for å få litt mere skarphet over skuldrene.

MVH
J-P
Inger-Lise S.
Jeg syns dette er et sterkt portrett. Bakgrunnen passer utmerket til det sterke uttrykket (som kan være så mangt,fra sinne, angst,desperasjon,fortvilelse,smerte etc..). Jeg vil ikke gi meg ut på teknisk prat her;) Det kan du bedre. Men jeg vil si at det er et meget godt bilde.

Mvh Inger-Lise
Bjørn H.
Meget sterkt og gripende portrett dette Arne -

Blikket og ansiktsutrykket er helt spesielt, ..skulle gjerne visst hva hun tenkte på, eller ser på der hun står - (hun ser unektelig litt bekymret ut )

Det at hun ikke har blikkontakt mot fotografen hever selvfølgelig interessen og spenningen betraktelig i det her bildet -

Tonene og sort/hvitt arbeidet er bra, og denne glorien rundt hodet det snakkes om, greier jeg ikke å se i det hele tatt, og nå ligger jeg klistra inn i skjermen :))

Men det jeg ser, er noen softe PS overganger på begge sider av armene , tror jeg !!!!

Bjørn ;¤





Frank W. G.
Et bilde med temperatur, og et bilde som en stopper ved. Stemningen i bildet kan videreføres til så mangt. Flodbølgen er nevnt. Men slik verden er i dag er det mye annet som en også kan assosiere det opp mot.
Et vanskelig bilde å kommentere rent konkret med tanke på forbedringsforslag. Hvorfor det? Jo, rett og slett fordi det er så bra som det er. Supert bilde.

Frank
Eirik H.
Eg stemmer i Bjørn H. sin kommentar. Det er eit eller anna rart langs armane hennar, og eg likar det ikkje. No er det ikkje avgjerande sidan ansiktsuttrykket er såpass sterkt. Dette skuldast sjølvsagt at ho ser på ei eller anna Bollywood-såpe.
Stig B.
Et sterkt og engasjerende portrett, som også sees i kommentarene. Blikket er sterkt og kan tolkes ulikt, men er det bærende element her. Det at hun ikke ser mot fotografen skaper også den tolkningsmuligheten som nå finnes, ved at hun betrakter noe som for oss er ukjent.

Teknisk og lysmessig fungerer dette for meg meget bra. Jeg er mer usikker på avviket fra ''klassisk'' komposisjon ved at det er mer luft bak en foran????? For en nybegynner hadde det vært interessant å høre tanker om det.

Mvh Stig
Arne S.
Takk for nye, gode innspill!

Stig: Ja, det ligger en tanke bak komposisjonen. Bildet viser hvordan flaten kan utnyttes i en fortelling. Kvinnens blikk og tanker møter 'veggen' - i ordets rette forstand. Hun forholder seg til et problem hun ikke ser løsningen på. Den trange beskjæringen understreker en presset situasjon. Årsaken til ansiktsuttrykket ligger bak henne (stort rom). Jeg sier ikke at det er slik, men jeg ønsker å framstille det slik.

Denne forklaringen må ikke sees på som en bruksanvisning - noe jeg generelt sett er i mot - men et svar på hvordan tanken bak en handling kan gjenspeile seg i bildets uttrykk.
Stig B.
Fint å høre dine tanker om denne komposisjonen. Når jeg så bildet var det ikke i min forestilling at årsaken til uttrykket kunne ligge bak, tenkte meg at det lå foran, og hadde dermed ikke noe forhold til det som la bak annet enn som tomt rom. Kan være med på at trangt utsnitt skaper ''presset situasjon''.

Ser ikke dette som en generell bruksanvisning, var heller ikke ute etter det. Var bare nysjerrig på hvorfor denne løsningen ble valggt, noe jeg har fått klarhet i. Takker og bukker :-)

Mvh Stig
Toini B.
Jeg synes dette er et gripende bilde, et bilde som definitivt setter tankene i sving.
Et øyeblikk som er fanget, i det nøyaktig rette sekund.
Uten å ane noe om omstendighetene rundt, så kan jeg lett være med på at denne kvinnen muligens var glad et sekund før bildet ble tatt, kanskje hun har tatt seg et bad og står i sine egen tanker, mulig nabodama har oversett en flekk på kjolen hun vasker og hun irriterer seg over det, men ut ifra det jeg ser her, så ser jeg en betenkt, nesten redd kvinne.
Og jeg lurer på hva som skjer.
Synes også komposisjonen fungerer kjempebra.
Ang bledervalg, så synes jeg faktisk det er kult hvordan hun nærmest smelter sammen med bakgrunnen. Fin sorthvitt er det også.

Brææææææææææææææææææææææ!

:)
Avsluttet .
Delikat i lange baner. Liker softinga.
Frank H.
utradisjonelt utsnitt som treffer meg godt. spesiell overgang som er ''smeltet'' inn i motivet fungerer bra. synes det er veldig delikate s/h toner og bra bruk av usm. du er rett og slett sinnsykt dyktig.

mvh. Frank Holm
Dag J.
Uttrykk, komp og toner her veldig, veldig bra, og gjør bildet svært severdig.

Derimot skjønner jeg ikke overgangene fra armene til bakgrunnen. Uansett om det er naturlig eller ikke, så blir det forstyrrende.

502 piksler bredde/høyde blir forresten litt smått.
Odd Tore S.
Jeg oppfatter dette som et portrett av den ytterste fortvilelse, hendene som knuger tøystykket og fører det foran og kanskje inn i munnen, det tomme eller i alle fall bortvendte blikket, ansiktsuttrykket med bekymrete rynker.
Nærheten til venstre side antyder ikke noen løsning.
Jeg ser ikke noe som skulle tilsi noe annet og mer optimistisk budskap.
Teknikken står til det budskapet jeg legger i bildet.
Vel, det var min oppfatning.
Nå legger jeg inn denne, og så får jeg se hva du har beskrevet.
Odd Tore
Andreas L.
Wow! Dette var skikkelig bra! Jeg digger uttrykket i fjeset til damen. Det skaper stemning, om ikke så veldig fin steming?

-Andreas
Lars-Anders M.
Det mesta er sagt. Toppenportrett. Ok.
Tarjei Ekenes K.
så sint som en løve. flott utrykk

ellers observerer jeg:
ser litt fadet ut på armene...
akkurat som noe bladverk er i forgrunnen
har du ligget i buskene og zoomet deg inn?

:-D ! son tarjeiav !
Arne S.
Hehe, nei, det er ikke snikfotografering. Det er ikke noe alternativ for meg.

Jeg registrerer at det er ulike meninger om armene. Det er interessant å høre hvordan dette oppfattes. Skjønner argumentet om renere linjer. Samtidig blir det et annet bilde. Med renere linjer (mer definert skille mellom skuldre og bakgrunn) blir hun stående utenfor sitt eget rom. Nå tre hun ut av mørket, og er inne i situasjonen (bildet). Bildet blir tredimensjonalt.

Det er fint at dette punktet bemerkes av mange. Fordi det er ikke opplagt hva som er riktig. Er vår intuitive (opplærte) oppfatning riktig, eller kan oppfatningen av et bilde forandre seg dersom man kjenner årsak og virkning?
Kristoffer L.
Spesielt uttrykk du har fanget her, og et godt s/h-arbeid.

Bildet ser ut til å være tatt på endel avstand med relativt lang brennvidde (ref. bakgrunnen). Det er vel først og fremst dette som skaper den 'tredimensjonale' effekten.

Du har det med å servere trange, kryptiske utsnitt. Jeg vet du gjør dette bevisst, men skulle ønske at jeg kunne se noe mer av det som skjer omkring kvinnen. For min egen del tror jeg dette ville styrket bildet.

- Kristoffer

Hege Helen R.
Hei arne, har fulgt med på arbeidet dit og synes at du bare blir bedre og bedre. Liker dette portrettet godt, flotte toner og ett fint uttrykk. Man kan se ett helt liv i dette ansiktet. For meg er det viktigeste følelsen jeg får når jeg ser ett bilde ikke om det skulle vært en eller to cm mer il høyre eller venstre. Ett slikt type bilde er ingenting om det ikke er noe følelse i det, og det har du klart å formiddle perfekt.

Hilsen Hege
Arne S.
Hjertelig!

Jeg er veldig enig med deg, Hege i at - følelsen - nerven - innholdet - i et bilde er viktig. Dersom disse elementene er sterke nok vil komposisjonens betydning reduseres.

Kristoffer: Det er riktig at bildet er tatt med tele. Jeg har mer rom rundt kvinnen i originalen. Det fungerer også, på sin måte. Valg at utsnitt i denne sammenheng har nok mer med meg å gjøre enn at utsnittet skal betraktes som objektivt riktig. Et fotografi bør jo være et personlig uttrykk. Misforstå ikke - jeg lytter til alle innspill.
Marianne M.
Ansiktsuttrykket hennes er veldig sterkt Arne....Dette er et bilde det ikke er så lett å bla forbi uten å gjøre seg mange slags tanker.
De knyttede hendene hennes,og det at hun holder dem opp foran ansiktet og munnen, forteller meg om fortvilelse...Det er mye mulig det ikke var tilfellet i opptaksøyeblikket,men det er det bildet sier meg....

Vennlig hilsen meg ;-}
Kormakur Mani H.
Hallo Arne.
Her har me ein fulltreffer.
Heilt utroligt bilde. Beste bilde som eg har sett her inne på dotten.
Abselut ingenting til å klage på her. Veldig... veldig bra. 3 tommler opp!

Med stor respekt... Kormakur Mani Hafsteinsson
Asbjørn M.
Det knugende uttrykket til kvinnen, minner meg om Dorothea Lang kjende bilde, Migrant mother.
Her kan man tolke øyeblikket i mange retninger, men tolker det selv
som bekymringsfullt.
Likte godt kontrasten her, og luftrommet på høyre side.
Personleg sakner jeg litt mer dybdeskarphet for å skildre litt av det
omkringliggende miljø.
Men ellers er dette meget bra Dokumentarfoto.
Ketil K.
Opplever dette som et absolutt ekte bilde hvor bekymring og forknyttethet formidles sterkt og levende. Det tekniske med bluringen av bakgrunnen inn i konturene av skikkelsen bidrar til at hun smelter inn i sine omgivelser og følelser.
Ioannis L.
Enormt!
Utrolig sterkt, Arne!
Nedtoningen av bakgrunnen er kanskje litt synlig på de ytterste og mørkeste partiene av sari'en hennes, men her trengtes det sikkert en isolerende stemning mellom henne og omgivelsene.
Uansett så er dette et fantastisk bilde! ;D
Arne S.
Takker hjertligst for nye, flotte kommentarer!

Jeg noterer meg synspunktene når det gjelder overgangen mellom bakgrunn og armer. Jeg kan ellers nevne at det er lagt på litt korning i etterkant som et eksperiment. Mulig dette kan oppfattes som litt for hard bruk at usm og kvalitetsreduksjon i toneforløpet. Da ingen har kommentert dette, regner jeg med at det ikke er et stort problem.
Øistein T.
bra fanget portrett! mennesker fra andre kulturer har helt klart egenskaper som ofte gjør dem mer interessante utfra en fotografs perspektiv - posisjonen av hendene har stor betydning her i og med at de er med på å forsterke hennes ansiktsuttrykk

en ting som riktignok slo meg er at det ser ut som bildet har blitt kraftig blurret i etterkant, overgangen fra fokus til uskarphet er svært markant og dette trekker litt i mine øyne

øistein
Siri Elisabeth J.
Fantastisk fanget.
For et øyeblikk.
Bluring ødelegger.
Motivet er så sterkt at jeg
tviler på at bakgrunnen kunne forstyrre.

Hilsen Siri.
Arne S.
Takk for fin kommentar, Siri! Enig med deg!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu